vrijdag 2 mei 2008

Het genot van tabak


OVER HET VERLANGEN NAAR EEN SIGARET

Ken je het verlangen naar een sigaret,
naar die gelukkige tijd dat je nog rookte?

Niemand begrijpt dit verlangen behalve ik.

Ik herinner mij iemand die altijd
als ik iets zei dat ze niet begreep
antwoordde: op zich is dit heel intrigerend.

En ik herinner mij ook dat ik dan
die uitspraak een aantal malen
in mijn hoofd moest herhalen:
op zich is dit heel intrigerend
totdat de betekenis verdampt was.

God kan ondoorgrondelijke dingen met ons doen
dankzij het feit dat hij niet bestaat

en zo kunnen ook ondoorgrondelijke dingen
worden beweerd dankzij het feit
dat ze nergens over gaan.

Sinds ik dit bedacht begrijp ik veel meer.

Het verlangen naar een sigaret is
het verlangen zelf.


Rutger Kopland


De bundel Over het verlangen naar een sigaret (2001, Amsterdam,Van Oorschot) bevat poëzie waarin tijd en vergankelijkheid in bijna elk gedicht een rol spelen.
Psychiater en tabaksliefhebber Rudi van den Hoofdakker - of misschien wel zijn nom de plume, de dichter Rutger Kopland - moest op medisch advies van collega's stoppen met roken.

Rook uw sloffen of laatste doosjes intussen snel op, nog acht weken te gaan voordat minister A. Klink - die met straffe hand waakt over onze volksgezondheid - de Nederlandse horeca volledig rookvrij zal verklaren. De omstreden maatregel gaat in op 1 juli as. Na de maaltijd een smakelijk sigaartje bij een glas of een sigaret aan tafel zal dan niet meer mogelijk zijn. Behalve bij 'pafpalen' of speciale rookzuilen, in afgezonderde ruimten - zonder bediening of serveergelegenheid - voorzien van speciale afzuiginstallatie, of op buitenterrassen. Mits die laatste gelegenheden op koudere dagen - van weer een andere minister - tenminste 'milieuvriendelijk en energie-arm' door apparatuur worden verwarmd.
Officieel wordt het verbod op 1 juli 2008 van kracht 'in verband met de gezondheid van het horeca-personeel'. Met deze motivering omzeilt minister Klink en zijn christendemocratische partij het - politieke - verwijt dat hij bezoekers van restaurants en cafés een andere moraal of 'minder schadelijk gedrag wil opleggen' en zich daardoor 'bemoeit met de persoonlijke levenssfeer en individuele keuzevrijheid' .


Ierland was het eerste Euroland met een volledig rookvrije horeca. De eerste effecten van het overheidsverbod daar zijn teleurstellend: méér Ierse jongeren - in plaats van minder, waarop was gehoopt - blijken volgens de jongste cijfers vanmorgen juist begonnen aan een nicotineverslaving. Ook in België en andere EG-landen leidt de invoering van het rookverbod nog geregeld tot onvoorziene problemen, met uitzondering van Italië.

Geen opmerkingen: