vrijdag 6 juni 2008

Mossen van eenzaamheid


Evenbeelden


Ik ga het anders doen
De fijngemaakte briesjes volgen
Je benen je handen je ogen volgen
De handige jurk waardoor je uitgevonden wordt
Zodat jij haar plaats kunt innemen.

Ik ga het anders doen
Je loopt door de straat
in een orkaan van zon
Ik kom je tegen ik blijf staan
Ik ben jong je weet het nog.

Ik ga het anders doen
Je mond is afwezig
Ik praat niet meer tegen je je slaapt
Er zijn vuren van angst in jouw nacht

Een veld van heldere tranen in je dromen
Samen zijn wij niet bedroefd
Ik vergeet je.

Ik ga het anders doen
Je kunt niet slapen
Op onverschillige ladders
Zonder einde
Tussen bloem en fruit
Zoek je de slaap
De eerste rijp
En je vergeet me.

Ik ga het anders doen
Je lacht je speelt je bent vol leven
En nieuwsgierig een woestijn zou zich voor jou bevolken
En ik heb vertrouwen.

Afgelopen
Ik heb je nooit kunnen vergeten
We laten elkaar nooit alleen
Je moet toegeven aan zekerheid
De boerse sneeuw de vernielende molenstenen
Een mooie dood
Een dag van puur verlies wist de sterren uit
Met een scherpe blik als wapen
Volgens dezelfde overweging
Moeten we de sfinx die op ons lijkt verbranden
En zijn ogen der seizoenen
En zijn mossen van eenzaamheid.


Paul Éluard


Les Semblables, in: Paul Éluard En kus slechts hun kussen - 24 liefdesgedichten, samenst. en vert. uit het Frans door Guus Luijters, Amsterdam, Bert Bakker, 2002

Geen opmerkingen: