dinsdag 30 maart 2010

Zeerover





LUI OOG



aankomen is mοeilijker dan vertrekken
het afstappen van het trοttοir en het oversteken gaat

goed
aan de overkant van de straat gekomen
stoot ik met mijn voet tegen de stoeprand
en val plat ορ mijn gezicht


de oogarts heeft niet in de gaten dat ik een lui oog heb
schrijft mij een bril voor en jaren later
ontdekt een andere oogarts dat mijn rechteroog

net zο slecht is als mijn eerste oogarts

ik val nog steeds maar minder vaak dan voorheen

bij het oplopen van trappen
het instappen van treinen en trams
en het oversteken van straten


het linkeroog moet afgeplakt

οm het andere te activeren

ik ben nu tien en vind dat ik voor lul loop
met de zwarte zuignap aan de binnenkant van mijn

brillenglas
die mijn goede oog en mijzelf
hermetisch afsluit van de buitenwereld


de koppen van de krant moet ik elke dag een uur lang
hardop voorlezen
aan mijn ouders, de werkster,
de naaister, de buren, mijn zus οf een logé


omdat de jongens op straat mij anders zeerover noemen

heb ik de zuignap van mijn bril gehaald

op de hoek van onze straat tegen etenstijd

plak ik het rubber met spuug op z'n plek

wegens gebrek aan medewerking van de patiënt
is de therapie ορ niets uitgelopen

mijn rechteroog werkt voor twintig procent
is nuttig voor het bepalen van scherpte / diepte

helpt bij het autorijden en het inschatten
van de rondingen der dames
verder is het een zinloos attribuut

een halve blinde ben ik
een hele cycloop


Hans Wap



Uit: Hans Wap De laatste lemming, Varik, De Weideblik, 2008

ill. uit dezelfde bundel van de beeldend kunstenaar-dichter H. Wap

Geen opmerkingen: