maandag 14 juni 2010

Zie mij stromen



MASSIEF




Verlaat je schuilplaats, pantserdier, mijn
rots, kijk: wind en weer gaan over. Berg

je bewapening, ik ben de regen. Ik spoel
het stof je bossen uit, ik ga mijn gang langs

schuinten, voorbij richels, val van je steile
wand, slijp naden waar het rimpelt op je

massief. Ik fris je harde standpunt op, ik
vreet je basis aan, slijt rijp en groen in

stukken. Zie mij stromen over wat loskomt
aan je voet, zie mij daar spelen in het zand.



Nina Werkman*


Uit: Nina Werkman Antidata, Haarlem, uitg. Holland, Windroosreeks, 2009



* Werkman (1947) is een van de kanshebbers voor de C. Buddingh'-prijs 2010, een onderscheiding voor nieuwe Nederlandstalige poëzie die wordt toegekend aan het beste poëziedebuut van het voorgaande jaar.
De Buddingh'-prijs wordt morgen, dinsdag as. om 20 uur uitgereikt in de Rotterdamse Schouwburg tijdens het 41ste Poetry International festival; zeg maar het wereldkampioenschap van de dichtkunst.


De overige drie genomineerde poëziebundels zijn Sterk zeil van Gert de Jager (1957, uitg. De Contrabas), Hechtzwaluwen van Elmar Kuiper (1969, uitg. Augustus) en
De dieren in mij van Delphine Lecompte
(1978, uitg. De Contrabas).

Nina Werkman schrijft gedichten in het Gronings en Nederlands. In het jaar van haar poëziedebuut publiceerde ze met het dichterscollectief WP99 ook Van liefde en koude min.
Voor haar gedichten ontving ze eerder onder andere de Dunya-Poëzieprijs (2001).

Geen opmerkingen: