zaterdag 6 augustus 2011

Duw mij van de kant


VEDERLICHTE TRED IN MIJ




Vederlichte tred in mij,
lang vervlogen geur,
galante jaren met die lichte toets.
Gesteven spierwit linnengoed,
bongo’s op de gang,
donkere sherry die mij zinderen doet.

Weer gevonden tederheid
en het avontuur,
het donker laat ze ’s avonds los.
Cocktails in de Lido bar
en de oceaan,
kussen die ons vliegen deden toen.

Zet mij in een kleine boot,
duw mij van de kant,
laat mij ze gaan zoeken ver op zee;
vreemde bloesems zilt en zacht
verloren in de nacht,
elegantie die mij heeft gestreeld.

Zet de zilveren knopen aan mijn
hagelwitte jas,
epauletten drukken zwart en zwaar.
Alles wat mij hier nog hield
- goed gelukte sound -
zo vertrouwd alsof het gisteren was.



© Peter Goedhart




Komende maand begint zanger-dichter-componist Peter Goedhart met zijn ensemble een bijzondere bootreis vanaf Rotterdam-Zuid. Wie in de Rijnhaven, achter het nieuwe Luxor,
aan boord stapt van de historische Animathor (1904, max. 100 pers.) maakt een tocht waarin meer dan alleen de wereld van de zeilende vaartuigen wordt verkend.
Eerdere theaterreizen van Goedhart vertelden het verhaal van het roemruchte cruiseschip
‘Willem Ruys’, de theeklipper ‘Cutty Sark’ en van de Portugese dichter Fernando Pessoa. Deze keer zijn liederen en teksten te horen van Robert Louis Stevenson (1850-1894), Schots schrijver van avonturenromans, gedichten, toneelstukken en literaire reisverhalen zoals Schateiland en
Dr. Jekyll and Mr. Hyde.
Tijdens deze watermuziekreis brengt Peter Goedhart zijn varend publiek opnieuw naar een verrassende plek in het Rotterdams havengebied: een scheepswerf uit de 18e eeuw, een van de oudste werven van Nederland, met een grote dwarshelling en fraaie houten loodsen.


Foto: De historische schoener die R.L. Stevenson tijdens een van zijn reizen naar de eilanden van de Stille Zuidzee bracht,
waar de schrijver in 1894 stierf en begraven werd op Samoa.  

Geen opmerkingen: