zondag 3 juli 2011

Verdwijning


DE GROTE TREK




Ik zag de overburen op een ochtend
hun koffers zeelucht pakken.
Mijn karavaan speelkameraadjes was de staart
van hun vlieger die wuivend uit het autoraampje
onder een balkon bleef steken
voor hij de hoek om boog.

Ze togen naar de Zandkastelen Stad
onder de rook van Amsterdam, zeiden de achterblijvers,
zonder de rook van Amsterdam, zeiden ze
want naar zeewind frisse lucht ging hun vlucht
van meeuwen die vaders kapitein maakt.

Niet de mijne. Halverwege sloeg de zon
zijn schaduw in het aquarium van onze etage
waar ik tegen het glas gedrukt steeds bleker
hun verdwijning na bleef staren
tot ze de hoek om waren van mijn geheugen.

Op de kust, zei mijn moeder later, zijn ook zij uiteengeslagen.
Wel bleven ze er wonen, nog een tijdje,
in lichte bunkers met open ramen.




© Hagar Peeters



Uit: Hagar Peeters Koffers zeelucht Amsterdam, De Bezige Bij, 2003.




Laatste kans: ga uw geliefde(n) of vrienden uitzwaaien! Het MS Rotterdam, vlaggenschip van de trotse vloot van de Holland America Line (HAL),  vertrekt vanavond vanaf de Wilhelminapier op de Rotterdamse Kop van Zuid. Voor een cruisetocht met 1400 passagiers vanaf een historische plek, waarvandaan in 1971 de laatste HAL-schepen met emigranten De Nieuwe Wereld aandeden. Nog één keer een sentimental journey over de oceaan, naar New York en het land van de grote dromen, Noord-Amerika.

Geen opmerkingen: